مشاوره

ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس

10 نکته که از ویرایشگر گوتنبرگ باید بدانید.

 

ویرایشگر گوتنبرگ وردپرس، که به عنوان ویرایشگر بلاک وردپرس نیز شناخته می شود ، اکنون بخشی از هسته وردپرس است. این رویکرد جدید در ویرایشگر وردپرس برای شما چه معنایی دارد؟ آیا در حال حاضر از صفحه ساز وردپرس استفاده می کنید یا از سایر سفحه ساز ها؟

در این راهنما ، اصول ویرایشگر جدید گوتنبرگ برای وردپرس و آنچه شما باید بدانید را مرور می کنیم.

 

ویرایشگر گوتنبرگ چیست؟

ویرایشگر وردپرس گوتنبرگ ، که ویرایشگر بلاک وردپرس نیز نامیده می شود ، یک صفحه ساز جدید است که در WordPress 5.0 گنجانده شده است. ویرایشگر گوتنبرگ بلوک های محتوا و قابلیت های صفحه ساز را به هر وب سایت وردپرس به روز اضافه می کند.

گوتنبرگ جایگزین ویرایشگر قبلی وردپرس کلاسیک می شود که از TinyMCE (WYSIWYG) به عنوان ویرایشگر محتوای پیش فرض برای پست ها و صفحات استفاده می کند. با گوتنبرگ ، محتوا در “بلوک” های جداگانه به جای یک منطقه محتوای بزرگتر اضافه می شود.

بلوک های جدید وردپرس شامل همه چیز از پاراگراف ها ، سرفصل ها ، لیست ها ، تصاویر ، گالری ها و موارد دیگر است.

 

هدف گوتنبرگ

هدف اصلی ویرایشگر گوتنبرگ کمک به کاربران برای ایجاد پست و صفحات با انعطاف پذیری بیشتر بود. همچنین می توان تصور کرد که گوتنبرگ قصد دارد به وردپرس کمک کند تا مستقیماً با سایر سیستم عامل های صفحه ساز وبسایت رقابت کند.

اینجا چند نقل قول در مورد هدف ویرایشگر جدید وردپرس وجود دارد:

  • “هدف ویرایشگر بلوک این است که افزودن محتوای غنی به وردپرس را ساده و لذت بخش کند.”
  • گوتنبرگ یک گام مهم رو به جلو برای وردپرس است. گوتنبرگ وردپرس را قادر می سازد تا طرح بندی محتوا ایجاد کند ، نه اینکه فقط مقاله بنویسد. این یکی از مهمترین کارهایی است که در ودپرس در جهت بهبود رابط کاربری اتفاق افتاده است. “

 

  1. بنیانگزار وردپرس به طور کامل حامی گوتنبرگ است

در سال 2016 مولن وگ ( بنیانگزار ودپرس ) اعلام کرد که ویرایشگر بصری یکی از اهداف ما در سال 2017 خواهد بود. و اندکی بعد بود که شخصا سرپرستی این پروژه را بر عهده گرفت.

  • بیشتر بخوانید: دلایل نام گزاری گوتنبرگ از زبان مولن وگ

 

  1. گوتنبرگ یک افزونه جداگانه بود که هنوز هم به صورت جداگانه به روز می شود.

قبل از اینکه گوتنبرگ به نسخه اصلی وردپرس تبدیل شود ، ابتدا گوتنبرگ به عنوان یک افزونه جداگانه توسعه داده شد که به کاربران اجازه می داد آن را آزمایش کرده و ببینند که چه امکاناتی را در اختیار کاربران وردپرس قرار می دهد.

امروزه افزونه گوتنبرگ هنوز با بروزرسانی های هفتگی به طور فعال توسعه می یابد. افزونه گوتنبرگ معمولاً چندین نسخه قبل از وردپرس اصلی منتشر می شود ، بنابراین می توانید ویژگی های جدید ویرایشگر بلاک وردپرس را قبل از اینکه به هسته وردپرس معرفی شوند ، مشاهده و بررسی کنید.

 

  1. گوتنبرگ به عنوان ویرایشگر پیش فرض وارد وردپرس 5 شد.

گوتنبرگ از وردپرس 5 وارد هسته اصلی وردپرس شد. این نسخه اصلی وردپرس ، شامل یک تغییر اساسی در پست و برگه صفحه بود و گوتنبرگ را به عنوان ویرایشگر پیش فرض وردپرس معرفی کرد.

ویرایشگر گوتنبرگ به عنوان یکی بحث برانگیزترین تغییرات تاریخ وردپرس تا کنون ، نشان دهنده فاصله چشمگیر ویرایشگر گوتنبرگ با ویرایشگر کلاسیک قبلی است که از آغاز تاسیس وردپرس وجود داشته است.

 

  1. به گوتنبرگ ویرایشگر بلوک وردپرس نیز گفته می شود.

با گذشت زمان ، هنوز سردرگمی در مورد نام ویرایشگر جدید وردپرس وجود دارد. نام پروژه گوتنبرگ بود ، بنابراین برخی هنوز آن را ویرایشگر گوتنبرگ و بلوک های گوتنبرگ “بلوک” آن می نامند.

از سوی دیگر ، ویرایشگر جدید از طریق رابط کاربری وردپرس به عنوان ویرایشگر بلاک شناخته می شود. اما در WordPress.org به سادگی آن را ویرایشگر وردپرس می نامند.

 

  1. گوتنبرگ نسخه به نسخه خود را پیشرفت می دهد.

از دسامبر 2018 ، همه نسخه های اصلی وردپرس شامل ویژگی های جدیدی از پیشرفت ها و رفع اشکال برای ویرایشگر گوتنبرگ است. و این ویرایش برای همیشه ادامه خواهد داشت.

به عنوان مثال ، ویژگیها و پیشرفتهای جدید WordPress 5.5 تا حد زیادی مربوط به ویرایشگر بلاک بود. بهبود رابط کاربری ، دسترسی ، کشیدن و رها کردن ، و سایر مسائل مربوط به قابلیت استفاده همچنان ادامه دارد.

 

  1. بلوک های گوتنبرگ در حال گسترش هستند

هدف اولیه گوتنبرگ ایجاد یک تجربه بهتر و غنی در زمینه ویرایش محتوای پست ها و برگه ها در داخل وردپرس بود. و فراتر از آن ، گسترش گوتنبرگ به ابزارک ها و ستون های فرعی و حتی سرصفحه و پاورقی یک وب سایت گسترش یافت.

در اصل ، گوتنبرگ به شما امکان می دهد یک پست یا صفحه بسازید و محتوا را به “بلوک” های مختلف تقسیم کنید.

 

  1. می توانید گوتنبرگ را غیر فعال کنید

آیا ویرایشگر گوتنبرگ را دوست ندارید؟ ممکن است در مواقعی متوجه شوید که ویرایشگر بلاک جدید دقیقاً با طرح زمینه یا افزونه های موجود در سایت شما سازگار نیست. خبر خوب این است که می توانید با استفاده از افزونه ای به نام ویرایشگر کلاسیک به سبک گذشته ی خود بازگردید.

طبق گفته تیم وردپرس ، ویرایشگر کلاسیک یک افزونه وردپرس رسمی است که فقط تا سال 2022 به طور کامل پشتیبانی و نگهداری می شود. اگر چه آنها اخیرا اعلام کرده اند تا سال 2022 و یا هر زمانی که لازم باشد.

 

  1. گوتنبرگ اکنون دارای فهرست بلاک شخص ثالث است

فهرست بلاک های وردپرس روشی جدید است که کاربران وردپرس می توانند بلوک های وردپرس شخص ثالث را از داخل ویرایشگر بلوک وردپرس کشف ، نصب و آزمایش کنند. فهرست بلاک های وردپرس که در وردپرس 5.5 معرفی شده است ، پیدا کردن بلاک وردپرس را برای کاربران ، آسان می کند.

  1. الگوهای بلوک جدید راه را برای ایجاد صفحه کامل باز می کند

در وردپرس 5.5 ، ویرایشگر بلاک مفهوم جدیدی به نام بلوک الگوها را معرفی می کند. با الگوهای بلوک ، اکنون می توانید طرح های بلوک از پیش تعریف شده را بسازید و به اشتراک بگذارید. الگوهای بلوک واقعاً راه را برای ویرایشگر بلوک برای تبدیل شدن به یک صفحه ساز باز می کند. در جستجوی الگوهای بلوک باشید تا ویرایشگر بلوک در این جهت تکامل یابد.

 

  1. گوتنبرگ نیاز به کد کوتاه وردپرس را تغییر می دهد

قبل از ویرایشگر بلاک وردپرس ، کد کوتاه وردپرس یکی از بهترین مواردی بود که به ویرایشگر وردپرس وارد شد تا افزودن توابع افزونه و موضوع به صفحات ، پست ها و سایر بخشهای وب سایت وردپرس را آسان تر کند.

با انتقال به ویرایشگر بلاک ، این امر برای بیشتر افزونه ها و وب سایت های قدیمی که هنوز پر از کد کوتاه هستند چه معنایی دارد؟ آیا کدهای کوتاه وردپرس همچنان کار می کند؟ آیا راهی وجود دارد که به راحتی از استفاده از کد کوتاه وردپرس به بلاک های وردپرس منتقل شود؟

به طور خلاصه ، ویرایشگر بلاک وردپرس پیامدهای مهمی برای کد کوتاه دارد. ویرایشگر بلاک وردپرس اساساً نیاز و هدف کد کوتاه را برای اکثر افزونه ها و موضوعات تغییر می دهد. با یک سیستم ویرایش مبتنی بر بلوک ، هر “عنصر” صفحه دارای بلوک مخصوص خود است ، نه اینکه در یک ویرایشگر خاص قابل ویرایش موجود باشد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *